Coronavirus - veelgestelde vragen

Update donderdag 2 juli

Op deze pagina bundelen we de meest gestelde algemene vragen voor toeristische ondernemers naar aanleiding van de Nationale Veiligheidsraad van woensdag 3 juni.

Voor info over musea, kampeerbedrijven, logies, drink- en eetgelegenheden en infokantoren verwijzen we graag naar de specifieke sectorpagina’s.
 

Kan ik verder beroep doen op de coronapremies?
  1. Hinderpremie
  2. Aanvullende compensatiepremie
  3. Extra steunmaatregelen voor de Horeca
     
Preventie algemeen
  1. Welke communicatie dien ik te voorzien?
  2. Wat als er niet altijd een afstand van 1,5 m. gegarandeerd kan worden?
  3. Waar kan ik posters vinden met de algemene hygiënevoorschriften?
     
Algemene hygiëne en reinigen
  1. Moeten alle voorwerpen steeds gereinigd én ontsmet worden?
  2. Na hoeveel tijd is het virus dood?
  3. Is het aan te raden de ruimtes goed te verluchten of verspreidt dit net het virus?
  4. Is het gebruik van ventilatiesystemen of airco's veilig?
  5. Moet ik speciale vuilbakken voorzien?
  6. Welke producten dien ik te gebruiken om te ontsmetten?
  7. Single-use servings of herbruikbare bekers?
     
Gemeenschappelijke ruimtes, faciliteiten, etc.
  1. Welke algemene maatregelen dienen voorzien te worden m.b.t. gebruik van gemeenschappelijke voorzieningen?
  2. Welke maatregelen dien ik te nemen m.b.t. mijn onthaal?
  3. Welke maatregelen dien ik te nemen m.b.t. mijn gemeenschappelijk sanitair?
  4. Waar vind ik meer informatie indien er ook een restaurant of bar bij mijn zaak is?

 

Kan ik verder beroep doen op de coronapremies?
 

1. Hinderpremie

De hinderpremie met bijhorende dagpremies loopt voort voor wie verplicht gesloten blijft. Dit geldt voor onder andere discotheken en dancings. Zij kunnen een beroep doen op de dagpremie van 160 euro per dag extra sluitingsdag. De premie wordt toegekend tot het moment waarop de fysieke locatie van de onderneming kan heropenen op basis van de beslissing van de Veiligheidsraad.
 

2. Aanvullende compensatiepremie

Voor wie nu al opstart, is het ook mogelijk om een premie aan te vragen: een aanvullende compensatiepremie van 2.000 euro. De extra premie geldt voor ondernemingen die al in aanmerking kwamen voor de eerste compensatiepremie én ondernemingen die de hinderpremie kregen en ondertussen mogen heropstarten.

De voorwaarde is dat de ondernemer aantoont dat er een omzetverlies is van minstens 60% in een periode van 1 maand vanaf de heropening ten opzichte van een referentieperiode vorig jaar. Voor horecaondernemingen gaat die periode over 8 juni tot 8 juli. Het omzetverlies moet aangetoond kunnen worden aan de hand van dagontvangsten, geleverde prestaties of de tijdsregistratie. Daarnaast moet de onderneming ook effectief openen en activiteiten heropstarten.

Bron en meer info
 

3. Extra steunmaatregelen voor de Horeca

  • Tijdelijke verlaging van de BTW op voeding (12% naar 6%) en non-alcoholische dranken (21% naar 6%)
  • Een verlenging van het overbruggingsrecht bij sluiting en lagere omzet
  • Een belastingvrije consumptiecheque
  • De tijdelijke werkloosheid wordt uitgebreid tot eind dit jaar
  • Een gedeeltelijke vrijstelling van de bedrijfsvoorheffing op lonen voor juni, juli en augustus
  • Verhoging aftrekbaarheid (van 50% naar 100% aftrekbaar tot eind dit jaar) van catering- en eventkosten
  • Opschorting decembervoorschot in 2020
  • Tax shelter voor kmo’s die geïmpacteerd zijn door COVID-19

Bron en meer info

Terug naar overzicht

Preventie algemeen


 

1. Welke communicatie dien ik te voorzien?

Communiceer alle afspraken voldoende en duidelijk. Doe dit op voorhand & ter plaatse (bij het inchecken, in elke ruimte, op elke 'moeilijke' plek). 

  • Dit kan je op voorhand doen per mail of telefonisch. 
  • Bij het onthaal voorzie je best ook nog even een uitleg van alle afspraken (al dan niet mondeling). 
  • In het gebouw kan je gebruik maken van posters, (vloer-)stickers, pictogrammen, etc. 

Voorzie deze duidelijke afspraken zowel naar jouw klanten, maar ook naar het personeel, medewerkers & leveranciers. 
 

2. Wat als er niet altijd een afstand van 1,5 m. gegarandeerd kan worden?

  • De afstand van 1,5 meter kan in sommige gevallen niet altijd gegarandeerd worden. 
  • Dan is het dragen van een mondmasker verplicht voor het personeel. 
  • Dit kan ook opgelost worden door gebruik van scheidingswanden (bv. ook voor sanitair, tafels, etc.).
  • In smalle gangen of traphallen kunnen best voorrangsregels of een circulatieplan voorzien worden. Dit kan je aanduiden b.h.v. (vloer-)stickers, pictogrammen, etc. 
  • Liften worden best zo veel mogelijk vermeden, maar indien toch nodig wordt dit beperkt tot individuen of tot personen uit dezelfde “bubbel”.
     

3. Waar kan ik posters vinden met de algemene hygiënevoorschriften?

Heel wat posters en instructies vind je, in meerdere talen, via: https://www.info-coronavirus.be/en/translation/

Terug naar overzicht

Algemene hygiëne en reinigen

 

1. Moeten alle voorwerpen steeds gereinigd én ontsmet worden?

  • Alles moet gereinigd worden voor een volgend gebruik. Hanteer daarom het principe: Less is More! Ontdoe jouw zaak van alle overbodige voorwerpen (decoratie, tapijten, etc.) om extra reinigingstijd te beperken. 
    Algemeen kan gezegd worden dat na 72u. het virus dood is op alle materialen. Indien sommige materialen niet gereinigd/ontsmet kunnen worden kan je deze 72u. 'in quarantaine' plaatsen om virusvrij te zijn.
  • Qua volgorde dien je eerst alles te reinigen en daarna pas de contactpunten te ontsmetten. Contactpunen zijn bv. lichtschakelaars, deurknoppen, handgrepen van kasten, kranen, werkoppervlaktes, spoelbakken, toestellen in de keuken, afstandsbedieningen, etc. 
  • Handvatten van deuren, kranen, knoppen voor doorspoelen van WC’s moeten sowieso dagelijks ontsmet worden.
  • Vermijd materialen die in de kamer blijven liggen tussen de verschillende gebruiken en niet gereinigd kunnen worden. Bv. geen notitiepapier, infofolder, etc. Tenzij de gast dit na gebruik meeneemt naar huis of de uitbater dit na elk gebruik wegwerpt. 
     

2. Na hoeveel tijd is het virus dood?

Algemeen kan gezegd worden dat na 72u het virus dood is op alle materialen. Het virus gaat nog sneller dood door zon & uitdroging. Op sommige materialen overleeft het virus ook minder lang (zie tabel). Indien correct gereinigd en gedesinfecteerd wordt is het virus meteen dood en moet er dus geen 72u. gewacht worden.

tabel reduceertijd coronavirus op verschillende materialen
 

3. Is het aan te raden de ruimtes goed te verluchten of verspreidt dit net het virus?

Het is inderdaad belangrijk de ruimtes geregeld te verluchten. Maar belangrijk is om daarbij geen tocht te creëren die het virus kan verspreiden naar andere ruimtes! Wanneer je ramen opent, zet dan zeker niet de deur op naar de gang of andere gemeenschappelijke ruimtes. Gebruik ook geen ventilatoren, die het virus kunnen verspreiden.
 

4. Is het gebruik van ventilatiesystemen of airco's veilig?

Het is belangrijk dat er maximaal verse lucht gebruikt wordt en dus geen 'gebruikte' lucht verspreid wordt. Daarom wordt er aangeraden de luchtverversingssnelheid te verhogen en zo veel mogelijk buitenlucht aan te voeren. Gebruik dus geen ventilatoren, die de 'gebruikte' lucht en dus mogelijks ook het virus kunnen verspreiden.
 

5. Moet ik speciale vuilbakken voorzien?

Zorg voor afsluitbare vuilbakken (handenvrij te openen), met vuilniszak. Het is ook aan te raden om misschien wat extra vuilbakken te voorzien.
 

6. Welke producten dien ik te gebruiken om te ontsmetten?

Om te desinfecteren gebruik je producten met javel of alcohol (40ml Javel/l water (0.1% bleekwater)). Let wel op met producten met chloor! Dit is zowel voor jouw gezondheid als voor het milieu schadelijk en gevaarlijk. Chloor is niet nodig om correct te desinfecteren. Er bestaan ook duurzamere, minder 'agressieve' (voor gezondheid, milieu & materialen) alternatieven die even efficiënt werken…

7. Single-use servings of herbruikbare bekers?

Bekijk hier alle bevindingen.

Terug naar overzicht

Gemeenschappelijke ruimtes, faciliteiten, etc.

 

1. Welke algemene maatregelen dienen voorzien te worden m.b.t. gebruik van gemeenschappelijke voorzieningen?

Voor elk bezoek aan de gemeenschappelijke voorzieningen en bij het verlaten ervan, dienen de gasten hun handen te wassen of te ontsmetten. Communiceer dit duidelijk naar gasten. Beperk zo veel mogelijk gemeenschappelijk gebruik van de faciliteiten. Voorzie geregeld schoonmaak van deze faciliteiten en communiceer daar ook over. 

Vermijd zo veel mogelijk het contact met deuren, schakelaars, knoppen, e.d. Desinfecteer deze contactpunten geregeld en voorzie eventueel de mogelijkheid voor klanten om dit zelf te doen. Voorzie ook desinfecterende handgels bij contactpunten.
 

2. Welke maatregelen dien ik te nemen m.b.t. mijn onthaal?

Neem maatregelen om een fysieke afstand van 1,5 meter te garanderen aan bij het onthaal. Voorzie fysieke afscheidingen of mondmaskers op de plaatsen waar het respecteren ervan niet mogelijk is. Maak gebruik van hulpmiddelen zoals signalisatie om de circulatierichtingen en wachtplaatsen duidelijk maken. 

Voorzie desinfecterende handgel bij het onthaal en desinfecteer na elke klant het oppervlak van de balie (indien van toepassing)
 

3. Welke maatregelen dien ik te nemen m.b.t. mijn gemeenschappelijk sanitair?

Gedeelde sanitaire voorzieningen worden met periodieke regelmaat, met extra hygiënemaatregelen schoongemaakt. De periodieke schoonmaak wordt met datum en uur geafficheerd ten behoeve van de gasten. 

Voorzie papieren doekjes in de gemeenschappelijke sanitaire voorzieningen om handen te drogen. Vermijd het gebruik van elektrische handdrogers of handdoeken. 

Ook in de toiletruimte geldt de 1,5-meterregel. Indien niet mogelijk (bv. urinoirs, wastafels) dienen er tussenschotten van min. 2m. te zijn of dienen er faciliteiten gesloten te worden.
 

4. Waar vind ik meer informatie indien er ook een restaurant of bar bij mijn zaak is?

Op deze pagina vind je meer informatie inzake de richtlijnen voor drink- en eetgelegenheden.

Terug naar overzicht

 

 

 

Disclaimer – afwijzing van aansprakelijkheid

Alle informatie die op deze site wordt gezet heeft enkel een informatieve waarde.  Veel van de informatie bevatten verwijzingen of links naar informatie afkomstig van andere organisaties. Westtoer garandeert echter geenszins de relevantie, de updating of juistheid van dit externe informatiemateriaal en wijst hiermee elke aansprakelijkheid van de hand.  De organisaties en websites waarnaar Westtoer verwijst, zijn objectief gekozen met als enige bedoeling de bezoekers van onze site de meest relevante informatie te verstrekken. De vermelding van bepaalde ondernemingen of producten impliceert geenszins dat zij bij voorkeur worden aanbevolen in vergelijking met andere soortgelijke ondernemingen of producten die niet worden vermeld.

Door de coronacris kunnen openingsuren en dienstregelingen afwijken. Contacteer bij twijfel best de ondernemer zelf.
Ga je deze zomer wat vaker op stap in eigen land? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks leuke tips voor recreatieve uitstappen in West-Vlaanderen!

INSCHRIJVEN NIEUWSBRIEF